Οσκαρ υπό τη σκιά του πολέμου.

eNEW: http://www.enew.gr/mag/article/articleprint/265/-1/23/

Οσκαρ υπό τη σκιά του πολέμου.



Top level

Σινεμά



Μόλις ένα εικοσιτετράωρο απέμεινε για την πιο αστραφτερή γιορτή του σινεμά και μολονότι η σκιά του πολέμου αναπόφευκτα θαμπώνει τη λάμψη της φετινής απονομής των Όσκαρ, οι φίλοι του κινηματογράφου περιμένουν εναγωνίως να δουν και να κρίνουν την τελευταία υποψήφια ταινία της πεντάδας, «Οι Ώρες» του Στίβεν Ντάλντρι που διεκδικεί επίσης οκτώ ακόμα βραβεία.

Και η δεύτερη εξαιρετική ταινία της εβδομάδας όμως, το έπος του Ζαν Γιμού «Ήρωας» είναι υποψήφια στην κατηγορία του καλύτερου ξενόγλωσσου φιλμ.




Κατά τα λοιπά ο Νίκολας Κέιτζ στο «Sonny» για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα, επιχειρεί να σοκάρει αφηγούμενος το δράμα ενός ζιγκολό,o Μπεν Αφλεκ δίνει σάρκα και οστά αλλά όχι ψυχή στον χάρτινο ήρωα της Μάρβελ Daredevil και η ρομαντική κωμωδία «Γκουρού» ακολουθεί τη μόδα των διαφυλετικών ειδυλλίων.




Από το Ιράν μας έρχεται η παιδική ταινία «Τα χάρτινα αεροπλανάκια» ενώ το εγχώριο σινεμά εκπροσωπείται από την ταινία της Στέλλας Θεοδωράκη «Παρά λίγο, παρά πόντο, παρά τρίχα»








«Οι ώρες» ****


———————————————————–


Αμερικάνικο κοινωνικό δράμα σε σκηνοθεσία Στίβεν Ντάλντρι με τους Μέριλ Στρίπ, Νικόλ Κίντμαν, Τζούλιαν Μουρ,Έντ Χάρις.


1923 Λονδίνο: Η διάσημη αλλά καταθλιπτική συγγραφέας Βιρτζίνια Γούλφ γράφει το πρώτο σπουδαίο μυθιστόρημα της «Η κ.Νταλογουέι».


1949 Λος Αντζελες:Η νοικοκυρά, έγκυος και μάνα ενός αγοριού Λόρα Μπραόυν το διαβάζει και σχεδιάζει την αυτοκτονία της.


2002 Νέα Υόρκη:Η δυναμική ομοφυλόφιλη εκδότρια Κλαρίσα Βόγκαν, μια μοντέρνα εκδοχή της ηρωίδας της Γουλφ, προσπαθεί να εμψυχώσει τον καλύτερο της φίλο που αργοσβήνει χτυπημένος από το AIDS.


Τρεις γυναίκες, τρεις εποχές, τρεις παράλληλες ιστορίες και ένα αόρατο αλλά ισχυρό νήμα που τις ενώνει.




Για τον ανυποψίαστο θεατή-κάποιον που δεν έχει εμβριθήσει στο λογοτεχνικό έργο της Βιρτζίνια Γουλφ και δεν έχει διαβάσει το ομώνυμο μυθιστόρημα του Μάικλ Κάνινγκχαμ στο οποίο βασίστηκε η ταινία- οι ΩΡΕΣ είναι ένα χαμηλόφωνο, εσωτερικό δράμα φτιαγμένο με τα ασήμαντα υλικά της καθημερινότητας αλλά και μια ταινία, απόλυτη αντανάκλαση του γυναικείου ψυχισμού. Ο ίδιος θεατής ,δικαίως, ενδέχεται να ενοχληθεί από τη μόνιμη σκιά του θανάτου που κατατρέχει τις τρεις ηρωίδες, την βαθειά μελαγχολία και την υπόκωφη απελπισία που ενεδρεύουν πίσω από κάθε κίνηση, βλέμμα, πράξη, κουβέντα τους. Αυτή όμως είναι και η σφραγίδα μιας ταινίας που απηχεί το μεγαλοφυές αλλά ταραγμένο πνεύμα της Βιρτζίνια Γουλφ, της κορυφαίας Βρετανίδας συγγραφέως η οποία, αφού βασανίστηκε χρόνια από την κατάθλιψη, έθεσε τέρμα στη ζωή της. Η πράξη αυτοκτονίας της Γουλφ οριοθετεί άλλωστε αμετάκλητα την ταινία η οποία πάντως μοιράζει με ακρίβεια το κέντρο βάρους της ανάμεσα στις τρεις ηρωίδες.




Ο σεναριογράφος Ντέηβιντ Χέαρ δίχως ούτε ένα φλας μπακ και με ελάχιστη αφήγηση, μετουσιώνει ένα ιδιαίτερα περίπλοκο και εγκεφαλικό λογοτέχνημα σε μια ταινία που κυλά αβίαστα παρά τον έντονα υπαινικτικό χαρακτήρα της. Ο Στίβεν Ντάλντρι («Μπίλι Έλιοτ») πλέκει αριστοτεχνικά τις παράλληλες ιστορίες των τριών γυναικών , κεντώντας , την μία μέσα στην άλλη, έξοχες λεπτομέρειες και οι πρωταγωνίστριες μαζί με το Εντ Χάρις χρωματίζουν συγκλονιστικά και το πιο μικρό συναίσθημα, την πιο ασήμαντη χειρονομία αναπληρώνοντας σύμφωνα με τον συγγραφέα των ΩΡΩΝ Μάικλ Κάνινγκχαμ άπειρες σελίδες αφήγησης. Αναμφίβολα δίχως τις τρεις συγκεκριμένες κυρίες η ταινία δεν θα ήταν αυτό που είναι.








«Ήρωας» ****


———————————————————–


Κινέζικη επική περιπέτεια σε σκηνοθεσία Ζανγκ Γιμού με τους Τζετ Λι, Τόνι Λέουννγκ, Μάγκι Τσέουνγκ, Ζανγκ Ζιγί.


Δύο χιλιετίες πριν, στην χωρισμένη σε επτά βασίλεια Αρχαία Κίνα, τρεις φημισμένοι πολεμιστές συνωμοτούν εναντίων του παντοδύναμου ηγεμόνα Τσινγκ ο οποίος φιλοδοξεί να γίνει ο πρώτος αυτοκράτορας μιας ενιαίας Κίνας. Ένας άγνωστος,αλλά εξίσου ικανός δεξιοτέχνης των πολεμικών τεχνών, φτάνει στο παλάτι με τα όπλα τους λάφυρα στα χέρια του. Είναι όμως πράγματι ο προστάτης του βασιλιά ή μήπως ένας ακόμα φρικτός συνωμότης;




Ο σημαντικότερος από τους σύγχρονους Κινέζους σκηνοθέτες βάζει τα γυαλιά στα Χόλιγουντ υπογράφοντας αυτό το συναρπαστικό, μεγαλόπνοο έπος όπου οι εντυπωσιακές σκηνές πλήθους εναλλάσσονται με ιπτάμενες, χορογραφημένες μονομαχίες ασύλληπτης εικαστικής ομορφιάς, μια εξπρεσιονιστική αποθέωση που κάνει το Matrix να μοιάζει με φτηνό βιντεοπαιχνίδι.




Και όλα αυτά με μια ίντριγκα, εμπνευσμένη από έναν ξακουστό θρύλο της Κίνας, που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον μέχρι και την τελευταία σκηνή ενώ παράλληλα μας μυεί στις αρχέγονες παραδόσεις της πατρίδας του. Όσοι αγαπήσατε το «Τίγρης και δράκος» θα λατρέψετε αυτήν εδώ την ταινία που χρησιμοποιεί άλλωστε αρκετούς από τους συντελεστές της, κατορθώνει όμως με πιο ευανάγνωστο και ελκυστικό τρόπο από την ταινία του Ανγκ Λι ,να μας μεταγγίσει το μεγαλείο της κινέζικης ψυχής.






«Sonny» **


———————————————————–


Αμερικάνικη κοινωνική ταινία σε σκηνοθεσία Νίκολας Κέιτζ με τους Τζέιμς Φράνκο, Μπρέντα Μπλέθλιν, Μίνα Σουβάρι, Χάρι Ντιν Σάντον.


Στην πρώτη σκηνοθετική του απόπειρα ο Νίκολας Κέιτζ επιλέγει να αφηγηθεί μια αρρωστημένη ιστορία με φόντο την παρακμιακή Νέα Ορλεάνη των 80ς : Ο Σόνι είναι ένας επαγγελματίας ζιγκολό, εκπαιδευμένος από την πόρνη μητέρα του , που επιστρέφει μετά το στρατό στο σπίτι του θέλοντας να ξεφύγει από όλα αυτά. Μοιάζει όμως εγκλωβισμένος στο αμαρτωλό του παρελθόν και στην παθολογική και συνάμα συμφεροντολογική αγάπη της μάνας.




Το ακραίο θέμα του Sonny δεν εξυπηρετείται ούτε από την άνευρη σκηνοθεσία, ούτε κυρίως από το σενάριο που ξεπέφτει σε ασύλληπτες κοινοτοπίες και παρωχημένους μελοδραματισμούς. Η ταινία πλατειάζει και στιγμές εκνευρίζει με την επιτηδευμένα νοσηρή της ατμόσφαιρα.


Στις ελάχιστες αρετές της , η παρουσία του όπως πάντα απολαυστικού καρατερίστα Χάρι Ντιν Σάντον και η λάμψη του πρωταγωνιστή: Ο εκρηκτικός Τζέιμς Φράνκο σχεδόν δεν χωράει στην οθόνη. Ένα καυτό κράμα ζωώδους σεξουαλικότητας και εύθραυστης αισθαντικότητας εξηγεί γιατί τον επέλεξαν να ενσαρκώσει τον Τζέιμς Ντιν μολονότι έχει ακόμα να διανύσει αρκετό δρόμο για να γίνει και καλός ηθοποιός.








«Ο Γκουρού»**


———————————————————–


Αμερικάνικη ρομαντική κωμωδία σε σκηνοθεσία Ντέζι Φον Σκέλερ Μάγερ με τους Τζίμι Μίστρι, Χίδερ Γκράχαμ, Μαρίζα Τομέι.


Ακόμα μία έθνικ κωμωδία που ακολουθεί κατά γράμμα τις συνταγές του είδους: εξωτισμός, ρομάντζο, κωμικά γκανγκς γύρω από το πολυφορεμένο τελευταία, θέμα των μειονοτήτων. Παρά τα αμέτρητα κλισέ όμως και την διεκπεραιωτική σκηνοθεσία, λίγο το σουρεαλιστικό διαφυλετικό ειδύλλιο (Ινδός καλόκαρδος χορευτής με Αμερικάνα , κατά βάθος αγνή, πορνοστάρ), λίγο οι πολύχρωμοι κεφάτοι χοροί της Ινδίας, λίγο η έξυπνη απεικόνιση των νεοϋορκέζων εστέτ και κάποιες ευρηματικές ατάκες, θα σας κάνουν αν μη τι άλλο να περάσετε ευχάριστα ειδικά στο δεύτερο μισό της ταινίας.








«Daredevil» *


———————————————————–


Αμερικάνικη περιπέτεια σε σκηνοθεσία Μαρκ Στίβεν Τζόνσον με τους Μπεν Αλεκ, Τζένιφερ Γκάρννερ, Κόλιν Φάρελ, Μαίκλ Κλάρκ Ντάνκαν.


Ήταν, λέει, παιδικό όνειρο του Μπεν Αφλεκ να ενσαρκώσει το θρυλικό ήρωα των κόμικς της Μάρβελ, έναν τυφλό αλλά με υπεράνθρωπες ικανότητες μασκοφόρο εκδικητή που από δικηγόρος των αδυνάτων το πρωί, μεταμορφώνεται σε ιπτάμενο υπερήρωα-τιμωρό το βράδυ. Κι εμείς τι φταίμε;


Superman , Batman και Sriderman μοιάζουν αριστουργήματα συγκρινόμενα με αυτό το απλοϊκό και ηθοπλαστικό κατασκεύασμα που μόνο ως παρωδία μπορείς να το αντιμετωπίσεις. Δεν είναι όμως όσο κι αν ο Κόλιν Φάρελ- στο ρόλο του ψυχοπαθή, στυγερού Bullseye -δείχνει να το διασκεδάζει αφάνταστα!










«Παρά λίγο, παρά πόντο, παρά τρίχα» **


———————————————————–


Ελληνική κοινωνική ταινία σε σκηνοθεσία Στέλλας Θεοδωράκη με τους Ιωάννα Τσιριγκούλη, Μιχαήλ Μαρμαρινό, Δημήτρη Διακάρα, Γιώργο Μιχαλακόπουλο,Τζένη Ρουσσέα, Αρτό Απαρτιάν, Θεοδώρα Τζήμου.


Ο τίτλος τα λέει όλα και υπηρετείται στο έπακρο. Τίποτα δεν ολοκληρώνεται τόσο στις (ελάχιστες) πράξεις και στα αισθήματα των ηρώων όσο και στην ίδια την ταινία που αφηγείται μάλλον ελλειπτικά, αποσπασματικά και ενίοτε μεγαλόστομα , έναν επίσης ανέφικτο και ανολοκλήρωτο έρωτα μέσα σε ένα ερωτικό τρίγωνο. Ως εικαστική σύνθεση πάντως η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Θεοδωράκη διαθέτει μια πρωτοτυπία και έναν δυναμισμό που ξαφνιάζει.








«Τα χάρτινα αεροπλανάκια» **


———————————————————–


Ιρανική παιδική ταινία σε σκηνοθεσία Φαράτ Μεχρανφάρ με τους Χασέμ Χακεμζαντέχ, Ρεζά Χακεμζαντέχ.


Μικρή, τρυφερή ταινία με παιδαγωγικό χαρακτήρα και θέμα τον εκπολιτισμό ενός απομονωμένου οικισμού βοσκών στον οποίο καταφτάνουν ένας πλανόδιος κινηματογραφιστής με το γιο του.